Blogroll

Kacang Lupakan Kulit

Sumber Foto dari Google.com
Aku "Nak Share Jek" satu cerita atau dalam erti kata lain pengalaman aku.Peristiwa ni belaku Bulan April 2010,masa tu aku kerja kat Kedai One Stop Superstore (kedai serbaneka).Pada satu hari masa syok berkerja susun barang,tiba-tiba supervisor aku hulur duit Rm300 lau tak silap...ha3 tu gaji aku la..aku baru keje sebulan lebih kot..secara tiba tiba aku dapat masej dari kawan aku,dia mintak tolong nak pinjam duit sebab nak uruskan Ptptn katanya,dia nak pinjam Rm100..adeh cam tau tau je aku baru dapat gaji tok half month..tapi kesian pulak...fikir punya fikir aku boleh bagi Rm 50 je la kan..kang aku nak makan pe nanti..
Aku pun deal la membe punya pasal,dia pun bagi la no akaun dia,nasib time tu aku time aku rehat,so dengan tak makan lagi,aku terus la pergi bank,terpaksa aku naik teksi.Adoi tmbang teksi Rm20 pulak,tp tak pe la,aku masuk bank,tekan tekan no akuan dia kua nama dia Har** ** Bin R**** ( name rahsia),aku masukan Rm50 pastu bagi tau dia aku dah bank in.aku pun terus balik.
Pastu dia mesej aku dia text macam ni "Trime kasih la tolong aku,nanti aku ganti balik,Aku janji takkan lupakan kawan macam ko"..ish tersentuh aku.After beberape hari dia dah tak contact aku smpai la aku nak smbung study.Dia ada cakap kolej dia tawarkan dia study kat cawangan  kat KL.Hati aku berkata kata,bile la dia nak bya hutang aku ni,tapi tak pe aku bagi la peluang.Pon dia tak bagi apa apa respon
Satu hari tu aku nak pakai duit,aku mesej dia tanya pasal hutang,Peh! dia cakap tak kenal aku!.Sakit betul hati,time susah cari aku,bila dah tolong dia buat aku macam ni?."memang kacang lupakan kulit betol mamat nia".Apa punya kawan la!.Pasni lau orang mintak tolong aku kene tegok orang tu macam mana,boleh caya ke tak.
The Moral Of The Story,"Jangan jadi kacang lupakan kulit" "Jangan gunakan orang lain untuk kepentingan diri sendiri" Dan " Kite bakor jeee~"

0 comments:

Post a Comment

Macam mana ok tak? Komen la